Wat is de taak van de klachtenfunctionaris?
Volgens de Wkkgz heeft de klachtenfunctionaris tot taak de klager (gratis) van advies te voorzien over het indienen en formuleren van de klacht (artikel 15 lid 1 Wkkgz). De klachtenfunctionaris helpt u verder en probeert u snel tot een goede oplossingen te brengen. Uit de praktijk blijkt dat een goed gesprek tussen de cliënt en de zorgaanbieder het beste werkt. De klachtenfunctionaris kan zo’n gesprek bevorderen en daarmee zal in de meeste gevallen een oplossing gevonden zijn.
Blijft u echter ontevreden, dan kan u de stap maken naar de geschillencommissie.
Wie is de klachtenfunctionaris
Teneinde de rol van klachtenfunctionaris goed te kunnen invullen, dien ik als zorgaanbieder te waarborgen dat de klachtenfunctionaris zijn functie onafhankelijk kan uitvoeren en dat deze niet benadeeld wordt vanwege de manier waarop hij/zij zijn functie uitoefent (artikel 15 lid 2 Wkkgz). Als registerlid van de NFG heb ik de NFG kunnen machtigen om een aantal zaken voor mij te regelen. Zo heeft de NFG onder andere geregeld dat de klachtenfunctionaris via CAMCoop wordt geleverd. De CAMCoop heeft de klachtenafhandeling ingekocht bij SCAG. De ervaring leert dat zij haar best doet om bij iedere klacht een passende klachtenfunctionaris in te zetten. Dit is dus niet altijd dezelfde persoon. Door deze functie bij CAMCoop neer te leggen, voldoet de NFG daarmee aan de in de wet geëiste onafhankelijkheid van de klachtenfunctionaris. Als zorgverlener voldoe ik, vanwege mijn machtiging aan de NFG, daar dus ook aan.
Hoe kunt u bij de klachtenfunctionaris terecht?
Op de folder van de SCAG, de organisatie die ik via de NFG heb ingeschakeld om, indien nodig, een klachtenfunctionaris te leveren staat: Heeft u onvrede of een klacht? Neem dan contact op met de beroepsvereniging waarbij uw therapeut is aangesloten. Zij laten de klachtenfunctionaris vervolgens contact met u opnemen.
Op diezelfde folder staat ook: Het is belangrijk om uw onvrede of klacht eerst met uw therapeut te bespreken. Misschien is er sprake van een misverstand en komt u er samen uit als u kenbaar maakt waarover u ontevreden bent of wat u anders wilt. Is het moeilijk uw onvrede onder woorden te brengen? Probeer het dan op te schrijven en leg deze notitie dan voor aan uw therapeut. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten en het probleem de wereld uit te helpen.
Mocht het dus onverhoopt niet lukken om uw klacht of onvrede rechtstreeks met mij op te lossen, dan kunt u een klacht indienen bij de NFG via: de-nfg.nl/niet-tevreden-over-je-hulpverlener.html